تجدون ترجمة مقال إعادة التربية في الرابط أسفله:

 Reeducation

Rehabilitation (penology)

إعادة التأهيل (علم العقاب)

Rehabilitation means; To restore to useful life, as through therapy and education or To restore to good condition, operation, or capacity.

إعادة التأهيل  تعني:  إعادة (شخص) لحياة مفيدة (له و لغيره)، من خلال العلاج أو التربية مثلا، أو تهيئة ظروف حسنة من شأنها إعادة  نشاط الفرد و قدرته (على الإنجاز)

The assumption of rehabilitation is that people are not permanently criminal and that it is possible to restore a criminal to a useful life, to a life in which they contribute to themselves and to society.

المنطلق الأساسي من وراء مفهوم إعادة التأهيل هو الاعتقاد أن الأشخاص (المعنيون بإعادة التأهيل) ليسوا مجرمين بلا  رجعة، و أن إمكانية إعادة المجرم إلى حياة مفيدة لهم و للمجتمع تبقى قائمة

·         A goal of rehabilitation is to prevent habitual offending, also known as criminal recidivism.

واحد من مقاصد إعادة التأهيل هو  (تمكين الفرد من ) الحؤول دون القيام  بالانتهاكات  المعتادة، المعروفة كذلك بالمعاودة للجرم  بدافع باطني قسري.

Rather than punishing the harm out of a criminal, rehabilitation would seek, by means of education or therapy, to bring a criminal into a more normal state of mind, or into an attitude which would be helpful to society, rather than be harmful to society.

عوض عقاب المجرم لمنع أذاه، إعادة التأهيل،  من خلال التربية أو العلاج تهدف إلى إيصال المجرم إلى حالة نفسية سليمة نسبيا، أو إلى وضعية ذات فائدة للمجتمع عوض أن تكون مؤذية له

========================

 

This theory of punishment is based on the notion that punishment is to be inflicted on an offender so as to reform him/her, or rehabilitate them so as to make their re-integration into society easier.

تستند هذه النظرية على فكرة  تسليط العقوبة بغرض إصلاح الجاني أو إعادة تأهيله بغية تسهيل إعادة إدماجه في المجتمع.

Punishments that are in accordance with this theory are community service, probation orders, and any form of punishment which entails any form of guidance and aftercare towards the offender.

ينظر للعقوبة التي تتم وفقا لهذه النظرية على أنها خدمة اجتماعية، وضع تحت الراقبة، أو أي نوع من أنواع العقاب الذي ينطوي على أي شكل من أشكال الارشاد  و المتابعة للجاني،  لفترة من النقاهة.

This theory is founded on the belief that one cannot inflict a severe punishment of imprisonment and expect the offender to be reformed and to be able to re-integrate into society upon his release.

وترتكز هذه النظرية على الاعتقاد أن المرء لا يستطيع أن يسلط عقوبة شديدة بالسجن، و يتوقع إصلاح الجاني بشكل يستطيع بعدها الاندماج في المجتمع.

Although the importance of inflicting punishment on those persons who breach the law, so as to maintain social order, is retained, the importance of rehabilitation is also given priority.

على الرغم من أن التطبيق  لتسليط العقوبة على الأشخاص الذين ينتهكون القانون يبقى قائما، بغرض الحفاظ على النظام الاجتماعي ، إلا أن أهمية إعادة التأهيل كذلك تشكل (ضمن هذه النظرية) أولوية.

Humanitarians have, over the years, supported rehabilitation as an alternative, even for capital punishment

 

لقد دعمت المنظمات الإنسانية، على مر السنين، فكرة إعادة التأهيل كبديل، حتى بالنسبة لعقوبة الإعدام

 

 

Practical difficulties

صعوبات الممارسة الميدانية

Rehabilitation theories present however the following deficiencies:

و من ناحية أخرى تتضمن تلك النظريات النقائص التالية:

First, there are no sound scientific research to determine how different individuals react to the same rehabilitating methods.

أولا، لا توجد دراسات علمية ذات مصدقية تبين كيفية استجابة كل من يخضع لهذه العملية

Second, rehabilitation may depend more decisively on the individual psychological background, hence on his particular motives to commit crimes, than on the rehabilitating methods or philosophy.

ثانيا، قد تكون هذه العملية مرتبطة أكثر بالخلفية السايكولوجية للفرد و بالتالي  بدوافعه لارتكاب الجرم، أكثر من ارتباطها بطرق إعادة التأهيل أو بفلسفتها

Third, a rehabilitation program may prove to be too costly and complex to be successfully implemented in most countries.

ثالثا،قد يتبين أن برنامج إعادة التأهيل مكلف و معقد لدرجة أن تنفيذه لا يتحقق في أغلبية الدول

Finally, rehabilitation must refer to the sociological findings on the socialization and resocialization processes, as change in life-long socially acquired patterns of behavior and values entails a much more complex – and sometime traumatic – change on the individual's structure of character.

و أخيرا، لا بد أن تؤخذ نتائج البحوث السوسيولوجية الخاصة بعمليات التنشئة الاجتماعية و إعادة التنشئة بعين الاعتبار ، حيث أن تغيير أنماط من السلوك و القيم التي تم اكتسابها طيلة فترات العمر المختلفة يستلزم إحداث تغييرات معقدة –أحيانا مؤلمة-  على مستوى بنية الفرد المعنوية.

 = = = = = = = = = = = = = = =

 

Anomie

Anomie, in contemporary English language, is a sociological term which may most simply be described as a personal condition resulting from a lack of norms. For Émile Durkheim, a lack of social ethic produces moral deregulation and an absence of legitimate aspirations. Though anomie is commonly associated with low regulation, Durkheim postulated that overly rigid (e.g. totalitarian) societies would also produce anomic individuals:

Anomie in common parlance is thought to mean something like "at loose ends." The Oxford English Dictionary lists a range of definitions, beginning with a disregard of divine law, through the 19th and 20th century sociological terms meaning an absence of accepted social standards or values. Most sociologists associate the term with Durkheim, who used the concept to speak of the ways in which an individual's actions are matched, or integrated, with a system of social norms and practices ... Durkheim also formally posited anomie as a mismatch, not simply as the absence of norms. Thus, a society with too much rigidity and little individual discretion could also produce a kind of anomie, a mismatch between individual circumstances and larger social mores. Thus, fatalistic suicide arises when a person is too rule-governed, when there is … no free horizon of expectation. [1]